Campania “Alcoolul te face să-ți pierzi simțurile, nu problemele!”, iunie 2024

În luna iunie <Luna națională a informării despre efectele consumului de alcool> se derulează campania de informare, educare, comunicare Alcoolul te face să-ți pierzi simțurile, nu problemele” , cu scopul de a comunica despre impactul negativ pe care consumul de alcool îl are asupra sănătății.

 

Consumul nociv de alcool contribuie la 3 milioane de decese în fiecare an la nivel global, este responsabil pentru 5,1% din povara globală a bolii și reprezintă principalul factor de risc pentru mortalitatea prematură și invaliditatea în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 15 și 49 de ani. În lume, aproximativ o treime dintre decesele tinerilor de 11-15 ani se produc prin accidente rutiere din cauza alcoolului.

Consumul de alcool este asociat cu aproximativ 200 de boli și poate cauza accidente, traumatisme, accidente de muncă, violență. De asemenea, este asociat cu scăderea stimei de sine, depresie, anxietate, tulburări de comportament, risc de sinucidere. Afectează memoria, atenția, judecata, alterează capacitatea de a lua decizii.

 

Campania de informare despre efectele consumului de alcool se adresează populației generale, dar în special tinerilor, adolescenților și părinților acestora, deoarece adolescența este o perioadă critică de dezvoltare când riscurile asociate abuzului de substanțe este în mod particular ridicat.

Pentru a preveni expunerea la riscurile și pericolele pentru sănătate, precum și alți factori care scad calitatea vieții la consumatorii de alcool, un prim pas este acela de a informa adolescenții despre riscuri și de a-i sprijini să facă alegeri bune pentru sănătatea lor. Tinerii care consumă alcool au un risc de 4 ori mai mare de a deveni dependenți de alcool la vârsta adultă. Este foarte important ca adolescenții să nu înceapă să consume alcool și să continue să nu consume alcool pe parcursul vieții.

 

Adulții au un rol deosebit de important în ceea ce privește formarea mediilor, valorilor, atitudinilor pozitive și a deprinderilor sănătoase, fără consum de alcool. Deoarece nu există un nivel al consumului de alcool care să fie sigur pentru sănătate, se recomandă evitarea consumului de alcool, indiferent de vârstă.

În mod particular, se recomandă evitarea în totalitate a consumului de alcool de către femeile care plănuiesc să rămână însărcinate sau sunt însărcinate deoarece consumul de alcool în perioada sarcinii poate să cauzeze sindrom alcoolic la făt. Niciodată nu ar trebui să se consume alcool de persoanele care conduc vehicule sau folosesc utilaje, deoarece prin scăderea vitezei de reacție, se produc accidente soldate cu vătămări corporale și decese.

 

Prin derularea Lunii naționale a informării despre efectele consumului de alcool se urmărește creașterea vigilenței, responsabilității personale și sociale în ceea ce privește consumul de alcool. Astfel, deși comercializarea produselor care conțin alcool este restricționată pentru persoanele sub 18 ani, totuși, 2 din 3 elevi cu vârsta de 15-16 ani din România consideră că băuturile alcoolice sunt ușor de procurat (conform datelor studiului ESPAD-European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs- derulat în anul 2019.

Conform studiului YRBSS (Youth Risk Behavior Surveillance System) desfășurat în 2022 prin Institutul Național de Sănătate Publică, 6 din 10 liceeni din România (15-18 ani) au raportat că au consumat alcool cel puțin în una-două zile, în ultimele 30 de zile și mai mult de două treimi din liceenii din România (15-18 ani) au declarat că au consumat alcool.

Prevenția consumului de alcool în rândul adolescenților este foarte importantă pentru protejarea sănătății și bunăstării lor pe termen lung, pentru reducerea riscurilor de dependență, de consum episodic excesiv de alcool și pentru promovarea unui viitor sănătos și prosper pentru tineri.

Campania informării despre efectele consumului de alcool este finanțată de către Ministerul Sănătății prin Programul Național de Evaluare și Promovare a Sănătății. Suportul metodologic al campaniei este asigurat de Institutul Național de Sănătate Publică, iar la nivel județean aceasta este implementată de către Direcția de Sănătate Publică Tulcea în colaborare cu profesionisti din sănătate si va include activități de informare a grupurilor tinta.

PERIOADA DE DERULARE A CAMPANIEI: 1 – 30 iunie 2024

TEMA:

  • Prevenirea consumului de alcool și informarea tinerilor, părinților și a populației despre efectele consumului de alcool asupra sănătății.

Pentru a preveni expunerea la riscurile și pericolele pentru sănătate, precum și alți factori care scad calitatea vieții la consumatorii de alcool, adolescenții trebuie să fie informați, astfel încât să nu consume alcool înainte de vârsta de 18 ani și să înteleagă riscurile pentru sănătatea în cazul în care aleg să consume alcool.

SCOPUL CAMPANIEI

  • Informarea populației generale, în special a tinerilor, adolescenților și părinților acestora despre impactul negativ pe care consumul de alcool îl are asupra sănătății.

Prevenția consumului de alcool în rândul tinerilor și adolescenților este foarte importantă pentru protejarea sănătății și bunăstării lor pe termen lung, pentru reducerea riscurilor de dependență, de consum episodic excesiv de alcool și pentru promovarea unui viitor sănătos și prosper.

OBIECTIVE:

  • Creşterea nivelului de conştientizare al tinerilor, adolescenților și părinților acestora cu privire la riscurile pentru sănătate ale consumului de alcool și la formarea unui comportament sănătos.
  • Intensificarea motivaţiei adolescenților de a nu consuma alcool până la vârsta de 18 ani
  • Creşterea motivaţiei adolescenților, care consumă alcool, de a renunţa să mai consume
  • Stimularea formării unor valori și atitudini pozitive față de stilul de viață sănătos, FĂRĂ ALCOOL
  • Evaluarea consumului de alcool al populației generale, pe baza chestionarului AUDIT al OMS aplicat la nivel local, în toate județele țării, urmată de informare individualizată asupra riscurilor pentru sănătate ale consumului de alcool.

GRUPURILE ŢINTĂ identificate sunt reprezentate de: tineri, adolescenți, părinții acestora precum și populația generală.

În mod particular, s-a identificat drept grup țintă pentru care să se dezvolte intervenții preventive:

Adolescenții și tinerii din grupa de vârstă 15-25 de ani, deoarece sunt o grupă populațională la care este oportună transmiterea de informații privind efectele negative ale consumului de alcool în vederea prevenirii inițierii consumului de alcool, având mai mare eficiență educația și schimbarea stilului de viață, iar intervențiile pot avea rezultate pe termen lung

SLOGAN : „Alcoolul te face să-ți pierzi simțurile, nu problemele!”

MESAJELE CAMPANIEI:

  • Sub vârsta de 25 ani, chiar și o cantitate mică de alcool consumat poate afecta sănătatea. Nu risca, informează-te!
  • Consumul de alcool nu trebuie să fie un stil de viață!
  • Părintele este mult mai mult decât prietenul copilului său. ALEGEȚI ROLUL DE PĂRINTE – ZERO TOLERANȚĂ LA CONSUMUL DE ALCOOL!
  • Alege inteligent pentru un viitor sănătos! Evită consumul de alcool și investește în propria ta sănătate și succes!
  • Consumul de alcool îți poate afecta performanța școlară și perspectivele de carieră! Nu-ți risca viitorul!
  • Să fii mai puternic decât alcoolul înseamnă să nu-l înghiți. Refuză să bei alcool!
  • Alcoolul nu este o soluție. Familia și profesioniștii te pot ajuta!
  • Este nevoie să de-normalizăm consumul de alcool în rândul tinerilor. Chiar dacă problemele încep să se vadă mai târziu, în realitate consumul de alcool începe devreme.
  • Nu există o „limită de siguranță”  în ceea ce privește  consumul de băuturi alcoolice! Riscul de deteriorare a sănătății dumneavoastră crește odată cu fiecare băutură alcoolică consumată!
  • Evitați cu totul consumul de băuturi alcoolice! Rămâneți vigilenți, luați decizii cu mintea clară, pentru dumneavoastră și pentru ceilalți!
  • Nu  consumați deloc băuturi alcoolice în cazul în care conduceți orice fel de vehicule !

 

In luna iunie <Luna națională a informării despre efectele consumului de alcool> se vor derula activităţi de informare despre impactul negativ pe care consumul de alcool îl are asupra sănătății, iar în Saptămâna Națională a Testării Consumului Personal de Alcool , 17-23 iunie 2024, se vor desfasura activități de evaluare a consumului de alcool pe baza chestionarului AUDIT al OMS aplicat la nivel local, urmată de informare individualizată asupra riscurilor pentru sănătate ale consumului de alcool.

              Atașăm materialele informative suport în derularea activităților IEC adresate grupurilor țintă.

Mulțumim pentru sprijinul dumneavoastră activ!

Brosura parinti/populatie generala

Brosura tineri

Cat de bine cunosti riscul asocuat consumului tau de alcool?

Luna nationala a informarii despre efectele concumului de alcool

Prin utilizarea www.spitaltulcea.ro va exprimati acordul cu privire la politica noastra de cookie-uri.